fredag 26 oktober 2018

Sorgligt att DN blir stämda för grovt förtal

Att DN nu när Peter Wolodarski är chefredaktör och ansvarig utgivare blir stämda för grovt förtal av affärsmannen Johan Lundberg är sorgligt och en följd av det extrema politiska läget i Sverige. Johan Lundberg har själv skickat ut ett pressmeddelande om detta att han har varit utsatt för grovt förtal genom en artikel som menade att han har kopplingar både till Ryssland och sverigedemokraterna. 

Personligen såg jag artikeln när den kom, men tyckte det var så konstigt att jag inte närmare satte mig in i vad den handlade om. Johan Lundberg pekades också ut som en potentiell säkerhetsrisk i Sverige. "Publiceringen av dessa djupt komprometterande uppgifter i en av Sveriges största dagstidningar har inneburit en djupgående kränkning av Johan Lundbergs goda namn och rykte. Publiceringen och spridningen har redan fått konsekvenser såväl privat och socialt som yrkesmässigt för Johan Lundberg, skriver Johan Lundbergs ombud, advokat Percy Bratt, i sin stämningsansökan."

Johan Lundberg skriver i dag i Fastighetsvärlden en debattartikel om saken. Han menar att han beskrivs som en skum fastighetsmogul, men har inga bevis för det. Han menar att DN:s syn på saken är så tunn att det inte ens finns en spik att hänga upp den på. Han skriver så här: 

"Att jag är medlem i ett riksdagsparti som aktivt motverkar SD just för att jag är bekymrad över den tendens partiet representerar väljer DN att inte berätta om. Det passar inte in bilden. Att jag dessutom är delägare i ett medieföretag som i valrörelsen kampanjade mot högerextremism och att jag driver ett flyktingboende i Sverige är också även det sådant som DN inte tyckte var relevant för läsarna. Att jag har barn med en muslimsk kvinna tyckte DN heller inte var bevis nog för att jag aldrig skulle sympatisera med eller stötta SD. Allt detta var sådant jag har informerat Dagens Nyheter om i god tid före publiceringen."

Peter Wolodarski säger sig inte ha något emot denna stämning eller att saken prövas rättsligt. Publiceringen är "relevant och korrekt" säger chefredaktören och ansvarige utgivaren. Här är själva upprinnelsen till denna historia, texten är dock spärrad för andra än prenumeranter. Nedan syns hur mycket som går att läsa av artikeln. Att en affärsman hyr ut sina fastigheter är i sig inget att granska. Peter Wolodarski påstår dock att Johan Lundberg fortfarande är utsatt för DN:s granskning och att han inte har velat ställa upp på någon intervju. Samt att detta "berör flera viktiga frågor i vår samtid som aktualiserats på sistone." Vad som avses är oklart. 
Det här lade Peter Wolodarski ut på facebook
fredagen den 26 oktober.
Det behövs nog.
Faksimil från facebook


Faksimil från DN. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar