tisdag 3 april 2018

Hemlösa pensionärer tänker rösta på sverigedemokraterna

SVT Stockholm har följt hemlösa pensionärer, som har haft otur och råkat illa ut efter en separation eller något annat som har gjort att de förlorat sitt boende. De är inte missbrukare och det är inget annat fel på dem förutom då att politikerna har förvandlat samhället till något där de inte får plats. Reportern följer Martin genom natten när han åker runt på pendeltåg och nattbussar för att inte förfrysa utomhus. Han var elektriker, men är nu en hemlös 67-åring. 

Både han och en kvinna "Astrid" som är 73 år har blivit rånade många gånger. De har blivit av med mobiltelefoner och pengar. Astrid säger att de vet att hon får pengar kring den 20 och då är det dags. Det syns ju att hon är pensionär. Den 31-åriga reportern skäms över att hon inte orkar åka runt hela natten med den 67-årige Martin utan lämnar honom. Och han måste fortsätta natt efter natt att försöka överleva på färdmedlen i Stockholm.

Särskilt kvinnorna säger att de tänker rösta med sverigedemokraterna medan Martin håller emot ännu. Tidigare har de röstat på socialdemokraterna och miljöpartiet. Men nu har dessa partier haft fyra år på sig och ingenting har hänt. Åsikten att Sverige måste ta hand om sina egna medborgare först är vanlig och att en 22-åring från Syrien kan få bostad i innerstan och allt betalt, men inte en svensk pensionär. 

Jag förstår dem fullt ut för de är födda samma årtionde som jag. De är 40-talister. Det är så lätt att hamna där, bara ett litet kliv mellan dem och mig. Personligen hade jag fått lämna mitt hem genast när min sambo dog om han inte hade haft en livförsäkring. Och då har jag ändå byggt och byggt i mitt liv för att ha någonstans att bo. Ända sedan 70-talet då jag och andra byggde om ett omodernt hus i Stockholm. Jag har byggt hus här på Värmdö, två stycken, och byggt om ett gammalt utdömt pensionärshem till bostäder tillsammans med andra.

Som någon säger nu: tänk om det var din morfar eller mormor som gick runt på stan. Tidigare var detta ett storstadsproblem, men nu har majoriteten av Sveriges kommuner bostadsbrist. Hemlösheten bland pensionärer ligger närmare 2 000 personer i Sverige enligt Socialstyrelsen. Och den är ökande. Skamligt att dessa inte kan få samma omhändertagande som icke medborgare som kommer hit. Absolut.  


Martin 67 år får en gratis klippning på gatan.
Den första på ett år.
Faksimil från SVT Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar