söndag 26 april 2015

Dan Fredinburg död i jordbävningen

UPPDATERAT
Ja det är den ende jag vet namnet på som har omkommit till följd av jordbävningen i Nepal. Han dog för att han var en äventyrare och ville bestiga berget. Det högsta i världen Mount Everest. Att jag vet hans namn beror på Google och internet. Han finns där och jobbade för Google. Jag letar efter hur gammal han blev, men det är svårt att hitta. Han har dock hunnit med mycket: gick på Lunds Tekniska Högskola år 2003-04 enligt hans linkedin-konto. Där studerade han artificiell intelligens hos robotar i sex månader. Han hade också hunnit med en fyra-fem universitet i USA. 

Hans lillasyster Megan har skrivit på hans instagram-konto att han är avliden. Att han dog av huvudskador. Jag hittar till slut det som är hans födelsedag: 8 september 1981. Troligen sant. Då var han drygt trettio år. Varför dog han på berget? Vem vet. De andra han var med klarade sig. Han var en åtta, född den åttonde. De blir rika sägs det och det var han säkert för sin ålder. I deras liv handlar det också om balans och sans. Han verkade ha en smula svårt för det. Syns av hans hoppande mellan utbildningar. Hans karmatal var nio, vilket betyder att han kan bli berömd, men kanske inte i ett så bra sammanhang.

Jag vet naturligtvis inte något om honom ändå. Det där ovan är siffermagi. Tro det om ni vill eller inte. Det kan hjälpa en människa, precis som andra sådana sällskapslekar, om man vill det. Men för en äventyrare kanske det var något bra att dö på Everest. Jag vet inte eftersom jag inte är sådan att jag någonsin skulle vilja klättra uppför detta berg. Alla de andra som dog i Nepal? Nej, jag vet inte deras namn. Jordbävningar inträffar. Det vet vi. Jag minns den från 1960 i Chile, som jag inte fick veta något om då när jag var 15 år. Men nu vet jag att den hade magnituden 9,5 på richterskalan och är den kraftigaste någonsin. Och så förstås jordbävningen som orsakade tsunamin med hundratusentals döda. Det var inte så länge sedan. Bara drygt tio år. Den dödade en barndomskamrat till mig och hennes familj. 
27.4.2015
Här kan ni skänka pengar till barnen. Dan Fredinburg ömmade för dessa barn på barnhem i Nepal. Om ni vill hylla hans minne skänk en gåva till de föräldralösa barnen, vars barnhem skadades av jordbävningen. 


Här är Sophia Bush skådespelerska tillsammans med Dan Fredinburg.
De var ett par förut, 2013-2014, men de rusade vidare i livet åt varsitt håll.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar