onsdag 29 april 2015

Kartläggning av tiggarproblemet

UPPDATERAT
Gomorron Sverige tog upp problemet med tiggare i morse. Det var regeringens samordnare Martin Valfridsson plus en journalist som jag har glömt namnet på (hade nyss vaknat då), men det kanske blir ett klipp så småningom att betrakta på SVT. Jaha det var deras förstanyhet såg jag nu. Dubbelt så många tiggare i år som förra året i landet.

Det var en sansad diskussion, som sade att det var synd om dessa människor. Naturligtvis. För de har det inte lätt i Rumänien. Journalisten hade stött på en kvinna, som han hade sett vid Mariatorget tre månader i rad som tiggare när han cyklade förbi till jobbet och nu var hon hemma i Rumänien. I Sverige har tiggarna fördubblats sedan förra året och finns nu i minsta by med affär i Norrland. De är över 4 000 sades det.

I går var jag i stan och den såg ut ungefär som framtidsversionen som finns i Star Wars, som naturligtvis är en skildring av samtiden. Mitt på dagen i den stora staden Stockholm är övervikten av tiggare och människor klädda på olika inadekvata sätt framträdande. Mitt på ströget mellan affärerna på Drottninggatan knäböjde en tiggare klädd i svart, som uppenbarligen var muslim, för han bad på knä hela tiden. Bredvid honom fotograferades ett par tiggare med den nya tidningen de säljer. 

Själv kryssade jag mellan dem på väg till tandläkaren där jag betalade 6 733 kronor efter att jag hade utstått ännu en rotfyllning. Inte lätt med tänder. De har rasat senaste åren sedan min sambo blev sjuk och dog i cancer. Kan hänga samman. Måste betala mer sedan till tandläkaren, för behandlingen är inte klar. Så där olika är våra mänskliga villkor. Vi är lika i människovärde, men absolut inte rent ekonomiskt. Dock har jag fått 200 kronor i påslag på min pension i år före skatt. Så jag klagar inte.

Tiggarsamordnaren Martin Valfridsson ger själv inte något till tiggare, men hälsar respektfullt på dem. Det gör inte jag. Jag försöker att inte se dem. Men han menar att det går bra att ge till organisationer, som hjälper dem på plats i Rumänien eller Bulgarien. Där lever de som mina morföräldrar levde i början av 1900-talet. Utan el och med vatten på gården, utan avlopp. På sätt och vis är det deras eget val. De upprätthåller sin kultur. Men det är också så att de inte är registrerade som medborgare i Rumänien och då kan de inte åka någonstans. ID-kort måste alla ha. 

Inslaget på SVT hade inga lösningar på detta problem utan vi kommer att få dras med den mix av kulturer, som vi nu har i landet. Fattiga bredvid rika precis som det alltid har varit. Allt handlar om att vara fast i föreställningar: att det är vissas öde att förbli längst ned i samhället och andras att lyftas till oanade höjder.

Här skrev jag tidigare om detta. 

10:02
Det var Claes JB Löfgren, som hade åkt till Rumänien och råkat träffa på tiggare från Mariatorget. Här är hans rapport. 
30.4.2015
Och ett par moderater vill att organiserat tiggeri förbjuds. Frågan är vad det betyder. Allt tiggeri är organiserat om man menar att resor organiseras, att släktingar åker hit och tigger tillsammans. Men att tiggare inte ska få bo var som helst, som de föreslår, är väl självklart. Det är så sedan evigheter. Att kommunerna själva ska få sköta detta visar bara hur lite polisen numera får göra.
10:25
Att regeringens minister Åsa Regnér är inne på samma tankegångar visar att detta problem har blivit stort. Det är något som varje svensk snart möter i sin vardag. Bra om moderater och socialdemokrater kan agera gemensamt. Som jag och en barndomskompis konstaterade: vi var socialdemokrater som unga, men det partiet har inte gått att känna igen de senaste årtiondena. Här är en del andra inlägg jag har skrivit om tiggare. Särskilt kartorna i slutet över hur mycket män och kvinnor jobbar i EU i de olika länderna är avslöjande.
Det här är en del av ättlingarna till min mormor och morfar Alma och Gustav, 
som inte ägde någonting alls, men hade många barn. 
De båda var lika fattiga då i början på 1900-talet,
 som romerna fortfarande är på vissa håll. Men sedan dess har ättlingarna arbetat 
och blivit rikare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar