torsdag 11 februari 2016

André Pops räddade livet på Magnus Stern

De båda satt i Gomorron-TV nyss och berättade om detta. Magnus Sterns hjärta "snubblade" som han själv säger och han ramlade ihop när André Pops råkade komma förbi. Han visste hur man gör hjärt-lung-räddning och satte igång. Man ska ta i så mycket man orkar och trycka på bröstkorgen. Och han hjälpte till att rädda livet på Magnus Stern, som fick ligga nedsövd på sjukhus ett tag, men nu är fullt återställd. 

Jag går alltid tillbaka till 1968 när jag hör sådana där historier, för då hittade jag min mamma död, 43 år gammal. Hon hade nyss dött av ett astmaanfall när jag kom från mitt jobb den sommaren, men jag kunde inte hjärt-lung-räddning, bara konstgjord andning. Det hade jag lärt mig, men inte att slå på bröstet så hårt det gick "tills det knakade", som André Pops säger. Det värsta som kan hända är att ett revben eller två bryts, men det är ingenting i jämförelse med att dö.

Jag vet att det inte var mitt fel att min mamma dog och jag vet inte heller om det var möjligt att rädda henne, för ingen vet hur länge hennes hjärta hade stått still då. Antagligen en stund. Och då är det inte möjligt att återföra någon till livet, man måste ingripa genast. Magnus Sterns hjärta var det inte något fel på då han ramlade ihop. Läkarna har inte hittat något fel efteråt och han har ingen hjärtdiagnos. Det kan hända att ett hjärta stannar ändå. I min mammas fall tror jag att hennes hjärta brast eftersom hon inte mådde bra. Varken fysiskt eller psykiskt. 

De båda berättade det här nu i TV (fast det hände 7 oktober 2015) eftersom de vill uppmana människor att gå kurs i hjärt-lung-räddning. André Pops hade gjort detta fem år innan detta hände. Och han hade hela tiden Bee Gees låt Stayin´ Alive i huvudet, för den var med på kursen.  Man ska trycka hårt och snabbt på bröstkorgen till och med snabbare än takten i Stayin´ Alive.

Här kan ni höra Stayin´Alive från 1977. Jag ryser fortfarande när jag hör den.  För jag försökte också hålla mig vid liv då. Den låten hjälpte mig med det precis som filmen den ingår i Staying Alive från 1983. Jag har intervjuat regissören som är Sylvester Stallone. Här gör han en cameo, precis som Alfred Hitchcock gjorde i sina filmer, han skymtar förbi under några sekunder.

I Gomorron Sverige finns detta här från 9.15 i morse.
André Pops och Magnus Stern satt i Gomorron-TV i morse
och berättade om deras slumpartade möte.

2 kommentarer:

  1. Hej, Magnus här.
    Vilke stark historia du delar! Jag är idag 43 år, och det kunde mycket väl ha hänt att mina barn fann mig död. Men nu blev det inte så.

    Jag skriver om mina erfarenheter och mina tankar på http://mitthjartaslar.se/
    Läs gärna där om du vill veta mer om vad som hände. Keep it up. Kram M

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du kommenterade. Jag läste din blogg. Jag hoppas fler går in och läser! Kram tillbaka!

    SvaraRadera