torsdag 4 februari 2016

Wife swap och Julian Assange

UPPDATERAT
Jag råkade se ett avsnitt av Wife swap nu på morgonen. Det var avsnittet där en strikt muslimsk familj byter med en vanlig engelsk familj, som har en lesbisk dotter. Intressant. Det fick mig att förstå att hustrun i en muslimsk familj kan vara den som är mest moraliskt strikt. Den muslimska hustrun sade att hon älskade att ta hand om sin familj medan den engelska frun, som spenderade två veckor ihop med dem, tyckte att hon hade känt sig som en slav i den muslimska familjen. Här kan ni se en del av detta avsnitt. 

Annars tänker Julian Assange ge upp nu kanske. Och lämna Ecuadors ambassad där han har befunnit sig sedan 2012. Sverige tyckte jag framstod som ett rättsligt moras då 2010, när han anhölls för våldtäkt. Jag skrev här om Anna Ardins eventuellt raffinerade hämnd då 2010. Hon hade en hämndlista på sin blogg. Vilken frispråkighet det var för bara drygt fem år sedan på bloggarna. Det har blivit mycket tystare sedan dess. Först var de båda överens om samlag och det är förstås alltid kvinnan som ska bestämma sådant, men sedan våldtog han henne. Visst vore det skönt att äntligen få ett slut på detta. Rent rättsligt också. I morgon vid lunchtid vet vi hur det går. Då har han lovat att lämna ambassaden och överlämna sig till engelsk polis. Anna Ardin är fortfarande inbäddad i det socialdemokratiska partiet och styrelseledamot i Tro och solidaritet tidigare Broderskapsrörelsen.
10:42
Nu har en FN-utredning beslutat att Julian Assange är felaktigt frihetsberövad och då förväntar sig denne man att alla försök att gripa honom avslutas och att han får tillbaka sitt pass. Då vill han således inte överlämna sig till brittisk polis. Fast brittisk polis lyder inte under FN och de kommer fortfarande att gripa honom om han lämnar Ecuadors ambassad i London. Julian Assange tänker hålla en presskonferens i morgon klockan 13. 
5.2.2016
TV4 har uppdaterat sig om vad jag skrev år 2010 om efterlysningen av Julian Assange och rättshaveriet runt detta. Om svenska lagar som inte kräver några bevis för våldtäkt utan går efter den mest trovärdige i sammanhanget. Vi hade lagar som inte motsvarar verkligheten "då mannen och kvinnan näst intill måste skriva på ett papper om att de är överens om att gå till sängs" som skrev jag då. Fast det är ju överspelat nu när "flyktingbarn" våldtar och eventuellt får lite samhällstjänst som straff. Lagarna gäller inte lika för alla. Och detta beror av att vi måste tolka lagen, vilket anglosaxisk lag undviker eftersom den vilar på romersk rätt.
13:25
Julian Assange pratar just nu via videolänk på Sky News. Han ser sjuk ut och är inte så bra på att uttrycka sig. Känslan är att han kommer att dö där på ambassaden. Han har målat in sig i ett hörn och tror precis som tidigare att han står över stater och deras lagar. Han kommer aldrig att ändra sig. Utan ser det han gör som nödvändigt för världen. Jag är inte så säker på det. 

För övrigt hade Marilyn Monroe också den sjukdom som gör att livmoderslemhinnan växer utanför livmodern vid mens: endometrios. Inte undra på att hon hade det så besvärligt i livet och dog vid 36 års ålder av en överdos. Jag har skrivit om hela hennes liv i min bok Marilyn Monroe Min Berättelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar