fredag 26 februari 2016

SVT:s Godmorron gjorde reklam för sossarna

Med anledning av att Olof Palme blev skjuten för 30 år sedan ägnades hela Gomorron-programmet i SVT1 åt socialdemokratin. Det kändes lite överspelat och gammalmodigt. För världen har förändrats mycket sedan 30 år tillbaka. Jag själv skulle intervjua filmregissör Kay Pollak den dagen då vi fick veta att statsministern var mördad. Hans film Älska mig hade haft premiär. Jag hade inte fått någon tidning på morgonen och inte hört något om mordet heller. Men flaggorna var på halv stång och jag undrade varför. En medpassagerare på bussen upplyste mig. 

Vad ska man säga. Jag är själv uppvuxen i socialdemokratins land, i en förort i Stockholm Björkhagen, där vi alla indoktrinerades i Alva Myrdals efterföljd att vara socialdemokrater och jag har fortfarande röstat mest på detta parti i mitt liv. Det var lätt då att vara socialdemokrat för där fanns sådana som likt mig själv och min mamma hade haft det fattigt och fick det bättre. Min mamma jobbade hela livet. Det fanns inget alternativ för henne. Det var självklart att arbeta. Precis som alla gjorde och gör i den släkten. Även kvinnorna.

Numera sägs att kvinnorna blev fria genom att börja arbeta. Vi ljuger om det mesta i det här landet eftersom i andra länder jobbar inte kvinnor lika mycket. Där anses fortfarande kvinnor ha rätt att ta hand om barnen och slippa jobba så mycket yrkesmässigt, men i Sverige har vi länge haft dubbla jobb. På 50-talet kunde kvinnorna vara hemma med barnen för männen hade så stora löner att de kunde försörja en familj. Det ideologiska var inriktat på att även fattiga familjer skulle bli borgare och ha det gott ställt. 
Olof Palme är död och den värld där han levde likaså.
Men SVT:s Gomorronprogram levde på minnen
från fornstora dar. 


Socialdemokratin är körd vad än Gomorron-programmet försökte säga. Inriktningen var att göra reklam för detta parti och hjälpa det framåt till nästa val. Men det går inte att låtsas fortfarande som att vi har råd med en internationell inriktning à la Palme. Denna inriktning har också gått i stå eftersom den inte fungerar när världen är i krig och delar av Afrika och Mellanöstern flyr till Europa istället för att ta hand om sig själva eller överleva med hjälp av Röda Korset och Röda Halvmånen.

Vi har inte bytt inställning sedan kolonialtiden, men håller på att göra det av nödtvång. Afrikas länder har aldrig klarat sig själva särskilt bra. Och nu har Etiopien torka igen. Det blir svält då för jordbruket dominerar fortfarande bland de 94 miljonerna. Och hälften kan inte läsa. Överbefolkningen i världen är ett stort problem och kommer att medföra fler katastrofer likt kriget i Mellanöstern eftersom människor har en tendens att vända sig till gudar och utomvärldsliga makter när de känner sig hjälplösa. 

Det kändes som om programledarna för Gomorron-programmet var mycket gammalmodiga: Marianne Rundström är 50-talist och Claes Elfsberg är 40-talist som jag, men de lever kvar i ett gammalt Sverige. Ett nostalgiskt gammalt Sverige som inte längre finns. Dags att äntligen ta farväl av detta. Det var ändå 30 år sedan Olof Palme var statsminister.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jo så kan man ju se på saken. Nu när politiken är så svag och obeständig så försöker tredje statsmakten stötta den. Båda dessa programledare i morse har åldern inne för pension och behöver naturligtvis inte jobba för pengarna. Utan de gör det för makten. Och när de slår sig ihop så blir det så här nostalgiskt för det är deras ungdoms socialdemokrati som hägrar.

      Radera