lördag 25 november 2017

Cissi Wallin berättar igen

Cissi Wallin var den som gick ut med att det var Fredrik Virtanen på Aftonbladet som hade våldtagit henne. Hon berättade det redan här då jag skrev om detta i oktober. Sedan skrev jag om Jan Helin tidigare chefredaktör på Aftonbladet, som förnekade all kännedom om en sexistisk kultur på Aftonbladet. Jag är med i en 40-talistgrupp på facebook och där publicerade jag det jag hade skrivit om Cissi Wallin. Den kvinnliga administratören tog bort det. 

Här får ni nu berättelsen i Resumé om varför Cissi Wallin gick ut med namnet på våldtäktsmannen. Hon kände att hon hade en skyldighet gentemot andra kvinnor att berätta detta. Hon hade då i USA tagit del av vad som hände där med Harvey Weinstein. Och hon hade hållit tyst tidigare för att hon hade blivit hotad då Virtanens juridiska ombud hade ringt upp hennes arbetsgivare. Det har skett ett paradigmskifte mellan gammelmedierna och sociala medier nu, säger hon. Makten har förflyttats och hennes inlägg på Instagram har uppmärksammats mer än stora nyhetssidor i gammelmedierna, menar hon.

Jo det har stått klart länge att makten ligger någon annanstans än i gammelmedierna. Och mitt inlägg om Jean-Claude Arnault på bloggen har fler än hundratusen gått in och läst. Det var enkelt att ta reda på vem det var. Fast jag inte visste något innan. Att vi ska hålla tyst i fortsättningen är inte längre aktuellt. Flera gånger har jag berättat i bloggen om när jag blev överfallen som liten ett par gånger på väg från skolan i Björkhagen i Stockholm, men sådant ger inte genomslag direkt, utan är likt droppen som urholkar stenen. 

Vi har inte ett perfekt samhälle och kommer aldrig att få det, men vi kan absolut bli mycket bättre. Och det är genom att berätta, att prata och kommunicera. Om detta handlade också Min sanning som jag såg reprisen av på SVT i dag. Malena Ivarsson berättade om sitt liv. Hon har gått vidare från det rent sexuella till att förena den skrämmande gudsbild hon upplevde som prästdotter och barn med en andlig variant som vilar i C G Jungs psykologi. Gått vidare från Freud, som fortfarande har stort genomslag i vanligt folks liv i Sverige.

Cissi Wallin talar ut ännu en gång.
Faksimil från Resumé.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar