tisdag 21 november 2017

Kaos i trafiken

UPPDATERAT
Ja det snöar och då kan inte bussarna köra. De är så långa ju de där ledbussarna. Snart blir det totalstopp i trafiken hit ut till Värmdö där jag bor. För farligt att köra bussar när det aldrig slutar snöa. Ingen varning gick ut heller för det skulle inte snöa i Stockholm. Bara i Roslagen. Inget fungerar längre när vädret inte uppför sig. Det ska inte snöa nu i november. 

Var ute och gick till postlådan och blev helt insnöad. Den ligger så långt bort, men jag lyckades ta mig hem igen. Är glad så länge elen finns kvar. Samtidigt satsas det stort på befolkningsökning i Värmdö, Nacka och även runt hela Stockholm. Infrastrukturen ligger som vanligt långt efter. Det blir en ordentlig krasch snart. Hur mycket folk som kan bebo ett land som Sverige bestäms mer än på andra håll av vädret. Nu när allt ska gå i raketfart så tas ingen hänsyn till detta. Inte heller att det bara finns en väg till Värmdö och genom Värmdö. Blir det krock som det förstås blev nu och i fredags när alla skulle hem, så går det inte att komma varken bort eller tillbaka. Civilisationen är beroende av att allt fungerar och vi håller långsamt på att krevera. Under trycket av bland annat vädret. Ha en mysig dag nu ändå. Alla som inte kommer någonstans.
10:50
Min spådom om inställd trafik gäller nu också Värmdö. Det går inte att köra bussar i det här väglaget. Har aldrig gjort. Inga plogbilar ute heller. Är ingen idé förrän det slutar snöa. Ska göra det i eftermiddag. Påstår dom. Vi får se. 
14:39
Nu snöar det inte längre. Ni kan se resultatet längst ned bland bilderna. Får åka och handla i morgon istället. Stora vägen plogad, men inte här. Skönt dock att jag inte bor mot Stavsnäs för där är det fordonshaveri, flera fordon och en lastbil:
22.11.2017
Jag plogade ut med bilen, för någon annan plog kom aldrig. Men det gick bra och jag lyckades ta mig till affären och få lite mat med mig hem. I dag har vi facit med glidande bussar som åkte ned i diket och diverse annat. Kan ni läsa här. Ett par hundra bussar nästan ställdes in och 17 av dem var inblandade i krockar eller åkte i diket i Nacka och Värmdö.
23.11.2017
Strömavbrott under natten, flera kortvariga. Och all snön bortregnad. Nu är det sju grader varmt. Ingen mer snö i sikte under den närmaste veckan. Så bilderna nedan är historia. Nu är det Norrland som klagar på blåst, snödrev och nedfallna träd. Grattis!


Skönt att vara inne när det snöar. Vädret bestämmer.
Ny bild från tiotiden. Det snöar fortfarande. 

Nu har det slutat snöa. Vid halvtretiden.
Skönt det räcker för i dag.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar