Spekulationerna kring flygplanet som störtade i alperna, efter vad det såg ut som en kontrollerad nedstigning rakt in i berget, är inriktade på främst två scenarion. Det kan vara så att datorn kraschade, men då borde väl planet ha singlat ned genom luften, utan att gå att styra. Så brukar det gå till.
Det absolut värsta scenariot är ifall piloten gjorde detta med vilje. Det har hänt fem gånger att piloten har tagit planet till en krasch och självmord samt tagit med sig passagerarna i döden. Piloten i det här fallet var ensam i cockpit och andrepiloten var utelåst. Han försökte ta sig in, men det gick inte. Jan Ohlsson, flygexpert, framförde dessa teorier i morse i SVT:s Gomorron Sverige.
Namnen på piloterna är inte släppta. Så brukar det inte gå till. Varför? Är de föremål för brottsutredning? Lufthansa borde höra av sig i dag och säga något. De äger Germanwings. Jan Ohlsson var försiktig med sin slutsats, eftersom det är det absolut värsta scenariot. Tidigare var det tre stycken i cockpit och då kunde detta inte ha hänt. Rädslan för terrorister har också skapat säkerhetsdörrar, så att det inte går att ta sig in i cockpit. Det borde dock finnas en kod ifall piloten har blivit akut sjuk.
Vädret var bra, flygplanet säkert enligt flygbolaget och piloterna erfarna. Vad gick snett? Det var New York Times, som släppte uppgifterna om den utelåste piloten. Franska myndigheter vill inte kommentera dem.
9:25
Här är några tidigare krascher när piloten gjorde detta medvetet:
År 1999 störtade ett flygplan i Atlanten från Egypt Air med 217 människor ombord. Andrepiloten Gameel al-Batouti hade tagit över medan hans kollega hade lämnat cockpit. Elva gånger sade han "Gud är stor" "Allahu Akbar" medan planet dök mot vattnet. Från Egyptens sida menade man att planet drabbats av ett mekaniskt fel.
År 1997 försvann ett plan från radarn. Det var Silk Air 185 på väg från Djakarta i Indonesien till Singapore. Efter trettiofem minuters flygning bytte det kurs och störtade rakt ned i Musifloden på ön Sumatra. Alla 97 ombord omkom. Från Indonesiens sida hävdades att olycksorsaken inte gick att fastställa. Men amerikanska myndigheter menade att olyckan bara kunde förklaras med att piloten medvetet kraschat planet. Han hade förlorat sju miljoner kronor på aktiespekulationer tio dagar före flygningen och skaffat en livförsäkring bara några dagar innan han flög för sista gången.
År 2013 störtade ett plan från Mozambique Airlines i Namibia. Det var dåligt väder, men inte något fel på planet. Svarta lådan visade att piloten hade låtit det störta medvetet. Planet brann upp och trettiotre människor dog.
Här är en lista över piloter, som har begått självmord i flygplan och orsakat olyckor. Inget av dessa fall har inträffat i Europa i reguljärflyg. Det är åtta fall, men bara sex medförde att piloten dödade andra än sig själv.
13:04
Enligt den franske åklagaren heter piloten som med vilje kraschade planet Andreas Lubitz. Han var tysk medborgare. Han var andrepilot på planet och således ej den erfarne kaptenen. Det rörde sig inte om något terrordåd, enligt åklagaren Brice Robin. Andrepiloten blev anställd direkt efter sin utbildning år 2013 i september. Han var 28 år och hemmahörande i Montabaur, som ligger ganska nära Frankfurt am Main i västra Tyskland. Hans dröm var att flyga och han blev utbildad i Bremen inom Lufthansa.
16:45
En vän till piloten säger att han var fullkomligt besatt av att flyga och att han var psykiskt labil. Därför hade han också avbrutit utbildningen i flera månader, men sedan klarade han proven. Han ansågs vara hundra procent säker som flygare.
27.3.2015
Nu spekulerar psykologer om vad som kan ha hänt i cockpit när Andreas Lubitz bestämde sig för att köra flygplanet rakt in i Alpernas bergsida i 700 kilometer i timmen. Kan det vara en neurologisk eller psykisk kollaps? Kan det ha varit så att han ansåg att han gjorde de som flög med honom en tjänst? Att hans verklighetsbild var så förvriden att han tyckte de skulle få det bättre som döda? Flygbolag vill inte ha piloter med en alltför grandios självbild. Detta är ett serviceyrke, fast med hög status. Tyvärr gjorde säkerhetsåtgärden med låst dörr, att detta kunde ske, och för att det var möjligt att andrepiloten lämnades ensam. Flera bolag har redan ändrat denna rutin. Det är inte ett krav att genomföra ett flygpsykologiskt test från myndigheternas sida, men många flygbolag gör det ändå.
13:53
Nya uppgifter säger att han borde ha varit sjukskriven den dagen han flög och att han dolt psykisk sjukdom för flygbolaget. En sönderriven sjukskrivningslapp och medicin har hittats hemma hos honom. Däremot var det inte fråga om någon religiös eller politisk övertygelse bakom denna krasch utan en livskris, anses det.
28.3.2015
"En dag kommer varenda en att känna till mitt namn", sade andrepiloten Andreas Lubitz till en tidigare flickvän, som var flygvärdinna och jobbade ihop med honom. Och de orden ekade i hennes huvud, när hon hörde vad som hade hänt. Han sade att han tänkte göra något som förändrade hela systemet med för lite betalt och för stor press. Han var uppenbarligen psykisk labil också i förhållandet och kunde drömma mardrömmar och skrika "vi störtar". Den tidigare flickvännen var ibland rädd för honom och tror att han förstod att hans dröm om att bli flygkapten aldrig skulle kunna besannas. Att detta är orsaken till vad han gjorde. Han ville hellre dö än sluta flyga.
29.3.2015
Det verkar som om Andreas Lubitz var rädd för att bli blind, att det var en verklig fruktan eller också en följd av att han var rädd för att inte kunna flyga mer och en mer inbillad sådan rädsla, att han fruktade näthinneavlossning. Han verkar i varje fall ha varit en knäppgök, som inte borde ha fått flyga. Han var helt enkelt för besatt av detta. Tyvärr var det så att hans föräldrar som var välbeställda kunde hjälpa honom att få sin dröm uppfylld, trots att han egentligen inte passade. Men nog borde flygmyndigheterna ha kunnat upptäcka detta. Fler kontroller kanske behövs. Säkerheten är numera något som garanteras av EU och inte av länders egna kontrollinstanser. Inte bra med överstatlighet här heller.
3.4.2015
Helt klart att piloten kraschade med flit. Den andra "svarta lådan" visar detta. Han ändrade inställningarna flera gånger för att få planet att flyga in i bergen med större hastighet. Dags att inse att inte ens flyganställda alltid är att lita till och att ordna så att det är möjligt för personalen att ta sig in i cockpit. Eller att alltid ha fler i cockpit, kanske både och är bäst. Tänk att det inte går att lita på någon! Dessutom behövs tydligen bättre kontroll av flygpersonal. Har själv inte flugit med något plan det här årtusendet. Lika bra! Är på så vis väldigt miljövänlig också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar