torsdag 18 juni 2015

Djupt känt med Ulf Lundell

UPPDATERAT
Han skriver på sin blogg Badgers Drift att han är putt på sin dotter Sanna eftersom hon har lämnat ut honom. Eller vad hon nu har gjort. Han vet väl inte vad eller hur hon har sagt eller vad hon har åstadkommit, eftersom han säger att han inte tagit del av vad dottern sysslar med i TV eller i bokform.  Han har enbart läst ett citat i DN av sin dotter. Vilket underbar kommunikation mellan far och dotter! Jag känner igen detta för min pappa var ungefär likadan. Han höll på att dricka ihjäl sig i 50-årsåldern, men räddades av ny mycket yngre fru och levde tills han blev 87 år. Ulf Lundells nya fru och hans dotter är i stort sett lika gamla.

Men Ulf Lundell har varit en exemplarisk pappa och tagit hand om barnen, när han blev tvungen att lämna exfrun på psyket. Säger han. Han tog hand om de tre under hela 90-talet och skaffade dem varsin bostadsrätt. Han brukar tydligen få sms med önskan om nya kontanter. Han har skickat, men säger nu att dottern får vända sig till sina barns far, som kör en Rolls Bentley Ferrari. När det krisar
på ekonomisidan i fortsättningen. Jo det är naturligtvis den där självupptagne Mikael Persbrandt.

Ulf Lundell ska turnera året ut och får inte alls samma uppmärksamhet i press och TV längre, han är pensionär till åldern. Dåren ska försvara sig sedan, säger han, nästa år när han har tid. Uppenbarligen har han fastnat hos Giganten, som han kallar Strindberg, som skrev En dåres försvarstal. Han var också putt på feminister och fruntimmer, som inte uppförde sig som han ville. Jag tyckte Ulf Lundell var helt okej, när jag träffade honom i tjänsten någon gång på 80-talet, men nu begriper jag inte riktigt varför far och dotter har fastnat i samma fälla. Jag såg programmen om medberoende i programmen Djävulsdansen i TV. Tyckte de var intressanta och tankeväckande. Finns nu som bok. Det är inne att göra TV och böcker av sitt lidande. 

Varför Ulf Lundell blir så upprörd går inte riktigt att förstå. Han blir det över ett litet citat från dottern om att hennes mamma gråter och skriker att pappan (Lundell) inte ska gå, men han gör det ändå utan känslor, menar dottern. Det stod i DN i en krönika. Ja det går att få för sig att de båda har gjort upp om det här. Att det är ännu ett sätt att fortsätta att vara kändisar och arga eller ledsna i offentligheten, för det ger kulor. Mycket kulor i glada färger. Men så illa kan det väl ändå inte vara? Fast samtidigt förstår jag både dotter och pappa, för min pappa var likadan. Lättstött. Han var skorpion, jag är skytt och det är nästan far och dotter här också. Fast det är dottern som är skorpion. Svårt förhållande. De är lika, fast olika. Maktkamp. Till slut sade jag upp bekantskapen med min pappa, stod inte ut. Men då skickade han efter lång betänketid ett brev, där han skrev att det ville han inte. Och sedan hade vi en så god kontakt som det gick resten av livet. Tills han dog 2004.
20.6.2015
Ulf Lundell tog bort sitt blogginlägg, som behandlade det jag skriver om ovan. Tyder på en viss försonlig inställning till dottern trots allt. Eller hur man nu ska tolka detta. Eller att han inte vill chikanera sitt ex? Vi får se då om dåren försvarar sig. 
21.6.2015
Jaha ja nu spelar han dåre också Ulf Lundell. Nu när han har fått den uppmärksamhet han ville ha från DN. Jag känner igen stilen. Hade en sambo som var tvilling, har en bror som är tvilling och har en son som är tvilling. De kan retas. De är bra på det, plus att flyga högt över jorden och ta för sig. Därmed inget ont sagt, för själv har jag MC i tvillingarna, vilket betyder att jag tror att jag är en tvilling. Och har livsmålet i tvillingarna. De är bra på att formulera sig och skriva också. Enligt astrologin då.

Han vet inte om han orkar skriva boken, kanske ska gå i terapi istället, skriver han. Lider av posttraumatisk stress. DN:s kultursida har länge föraktat sådana som Ulf Lundell. Jag minns att jag skrev en midsommar om honom, när jag jobbade där, och då tackade chefredaktören mig för att jag skrev. Annars var han lågmärke på redaktionen. Redan för 30 år sedan. Men nu går han i klinch med Katia Hultquist. Hon vet inte vad hon ger sig in på. Man kan aldrig vinna mot någon som viker undan och spelar lite dåre. Också Strindberg hade sina duster med DN. På sin tid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar