Den ortodoxa kyrkans syn på tiggeri och allmosor är att det aldrig är fel att be om hjälp, medan vi i vårt protestantiska Sverige ser det som en skam att tigga. Välgörenhet finns inte på samma organiserade sätt i Rumänien som i Sverige eller i katolicismens länder. Det handlar mer om barmhärtighet mot den enskilde, att få någon att ge till en annan. Men det fungerar inte alltid ens med illaluktande kläder. En väninna till mig sade att hon inte vågade flytta sig, när hon väl hade satt sig bredvid en sådan man på tunnelbanan i Stockholm, av rädsla för att genera honom. Men hon gav honom förstås inga pengar. Kulturkrock. Klart att hon kunde ha flyttat på sig.
Staten och den ortodoxa kyrkan i Rumänien är sammankopplade och intresset för att bygga kyrkor är större än att hjälpa den fattiga befolkningen. Problemet på lokal nivå är att en borgmästare som inte är rasistisk mot romer riskerar att förlora jobbet. Ciprian Necula menar att lösningen måste komma i Rumänien och inte i Sverige. Men satsningarna från EU har ofta varit felaktiga och utbildat romer till yrken, där det inte finns något jobb, menar han. Då lönar det sig bättre att tigga. De gamla yrkena som romer hade som smeder, hästskötare, silversmeder, blomsterförsäljare och annat finns ofta inte på samma sätt numera. Det blir bättre att tigga. Ciprian Necula tänker försöka ge omkring hundratusen romer födelsebevis eller id-handlingar. Det är den första förutsättningen: att vara medlem i det rumänska samhället.
Här kan ni läsa tiggaren Florin Leus dagbok om hur han klär ut sig till tiggare fast han också har snygga kläder och hur en dam i rullstol plötsligt kliver ur den och går skjutande rullstolen framför sig. Verkligheten som skådespel och roller att kliva ut och in ur. Han har en son i Rumänien och är gift. Han är 22 år och har åkt hem nu. Han kallar sig själv zigenare, inte rom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar