fredag 13 oktober 2017

Alla hatar inte facebook

DN påstår i dag att plötsligt så är facebook hatat. Nej, det stämmer inte, men tröttsamt är det att de för att tjäna pengar alltid låter människor skicka vad de vill till vem som helst. Facebook skyddar ingen. Varken vanliga människor, kändisar eller politiker. Det DN säger i dag är att facebook har spelat en roll i politiska demokratiska val och det är oerhört dumt och tråkigt att inte kunna sätta stopp för sådant. Och det finns trollfabriker och hat på facebook som inte bara sprids till kändisar eller politiker utan till vem som helst.

Själv gick jag med i facebook för att ha kontakt med vänner, familj och släkt, men utsattes för en enorm spamkampanj i våras i samband med terrordådet i Stockholm. Jag har bett facebook att det ska vara möjligt att ta bort möjligheten att vem som helst kan skicka meddelanden till mitt konto, men får förstås inte något svar på detta. Facebook var helt okej som sajt när det inte fanns så många användare, men som alltid när något blir för stort så krackelerar systemet.

Jag har fått massor av meddelanden från presumptiva nya män, som tror att jag vill ha kontakt med dem. Nej det vill jag inte. De är spammare de också och om de inte är det går det inte att urskilja i mängden. Följden blir att var och en måste söka sig till grupper inom facebook, där man kan känna sig säkrare på att vara med vänliga kompisar.

DN tar till storsläggan i i dag och menar att facebook kan anklagas för demokratins kris. Facebook förstärker de känslomässigt starka budskapen. Jo jag vet. Det var att jag omtalade att 11-åriga Ebba Åkerlund var död, som fick massan att gå igång. Det var enbart ett sorgebudskap, men människor behövde någon att anklaga och de kunde inte ge sig på den invandrare som hade gjort detta. Det var och är tabu i Sverige. Utan då blev min facebook-sida ett bra mål för diverse hatare. Helt klart var det en kampanj eftersom många av dessa hade fått sina meddelanden skickade från sina mobiler utan att de visste om detta. Det berättade de för mig. Kampanjen gick ut på att tysta mig både på facebook och få bort min blogg från internet. Det lyckades inte.

Mark Zuckerberg fick i år ett yrvaket uppvaknande, enligt DN. Han har länge försökt att framställa facebook som en neutral plattform för alla i världen, ett sätt att skapa gemenskap och en bättre värld. Nä det tror vi inte på eftersom allt i USA i den världen handlar om pengar. Och det som i grunden handlar om pengar är inte fint. För då försöker sajten maximera inkomsterna före allt annat. Påtänkta världsförbättrare som Zuckerberg framstår mer och mer som arroganta och naiva. Jo det är inte lätt att vara något annat i 30-årsåldern. Teknikjättarna har monopolställning, använder skatteflykt och har ett bristande samhällsansvar. Så fungerar USA och har gjort i alla tider. Pengar och makt är den bakomliggande drivkraften. Det går att köpa riktade annonser för alla typer av människor på facebook. Också judehatare. 


Faksimil från Google.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar