måndag 29 augusti 2022

Ta inte livet av er!

Hemska nyheter nu på morgonen. En ungdom i släkten orkade inte längre i helgen utan tog livet av sig. Blev bara 20plus. Ta inte livet av er! Själv har jag också funderat på att göra det i den åldern, men begrep att jag inom mig har ett absolut tabu mot att göra så. Det hjälper ingen människa att ta livet av sig och tro att man ska slippa ifrån eländet här på jorden. Man skadar sin omgivning så absolut och den här ungdomen hade barn också. Det är så totalt egoistiskt och dumt att försöka slippa ifrån vad som pågår på den här planeten genom att ta livet av sig. 

Det sägs att den som gör så genast får leva om sitt liv en gång till och försöka bättra sig i det nya livet. Den bok jag nyss har lämnat ifrån mig - Innan glädjen infinner sig - handlar om liv och död. Jag har gått igenom så mycket i mitt liv att jag har kunnat begripa att vi alla överlever döden. Bara kroppen dör inte själen eller den gnista i oss som är livets egen energi. Ta hand om er alla där ute! Döden kan inträffa när vi minst anar det genom olyckor och sjukdom. Men vi ska inte ta livet av oss själva! Livet är en gåva vi har fått och vi bör vara tacksamma för den och leva så gott och så länge det går. 

Var tacksam för alla dagar vi får finnas till här på jorden. Det är en gåva som måste tas om hand. Att ta livet av sig är ingen bra idé. Det skadar omgivningen så mycket och sorgen efter detta går aldrig över. Inte vreden eller skuldkänslorna heller. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar