onsdag 4 januari 2023

En mördad genom skjutning i år

 Den förste som sköts ihjäl i år var en ung man i 20-30-årsåldern. Nej jag vet inte det bara pensionärsgissar. Har väl varit med för länge. Det hände vid en pendeltågstation i Jordbro söder om Stockholm. Mannen hade tidigare förekommit i en utredning om gängmord. Så klart! Och inte lär skjutningarna bli färre ännu på ett tag. Lite mer får de väl skjuta bort varandra. En annan man blev också skjuten i benet. De båda har tidigare dömts till fängelse. 

Jag känner mig extra cynisk efter att ha sett Den tredje mannen nu igen på SVT. Har sett den någon gång i min ungdom och jag vet att det kända ledmotivet musikaliskt i filmen spelades på radio när jag var liten. Mycket suggestiv cittramusik som håller än i dag. Det stackars Europa och Wien som var fullt av ruiner var en tacksam bakgrund till filmen. Den spelades in 1949. 

Krig är en arketyp, något som finns djupt inuti oss och som vi inte kan bli av med. Det är inbyggt i oss, men vi har försetts med en fri vilja så vi kan välja. Även de som nu ingår i gangsterkriget har en fri vilja och kan sluta med kriget, men de vill inte. De tror säkerligen att de kommer till himlen om de blir ihjälskjutna. Och att de andra blir straffade när de också blir mördade och ihjälskjutna. 

Stefanos stenades år 35 och blev martyr. Han var kristen. Fortfarande får vi vittnesbörd om martyrskap, men det finns knappast några martyrer i dag. Men en del tror så ändå. 


1 kommentar: