måndag 16 januari 2023

Sveriges Television har för mycket pengar

 Nu har SVT köpt fyra OS från 2026 och framåt, både vinter- och sommar-OS. Jag tittar aldrig på sport fast jag har massor med kanaler, men det intresserar mig inte. Har tappat alla namn som kan vara aktuella för svensk del och ser hellre på vad som helst utom sport. Men tanken är väl att alla grabbar ska stanna hemma nu och se på sport istället för att gå ut och skjuta varandra. Tror inte det fungerar heller. 

Men det spelar ingen roll för jag har andra kanaler att se på, ser mindre och mindre på SVT. Frågan är bara vad det kostar? Hela ruljansen med radio också (som jag aldrig lyssnar på) kostar genom public-service-avgiften som alla betalar genom skatten drygt 8,5 miljarder kronor. Varav SVT får drygt 5 miljarder kronor och Sveriges Radio drygt 3 miljarder kronor och Utbildningsradion 445 miljoner kronor. Detta är enligt de senaste siffrorna jag har hittat. 

Det senaste avtalet dessa statliga medier har gäller till 2026, men tydligen hade SVT så mycket pengar över att de kunde köpa OS förbi denna gräns. Bäst att göra av med pengarna tänkte de väl. För annars kunde de ju få mindre i budget.

Sommarspelen 2024 ska gå i Paris, men de slipper vi betala för genom skatten och Sveriges Television. För det är först 2026 som SVT har lyckats få hem spelen till statliga televisionen igen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar