fredag 2 januari 2015

Otur orsak till cancer

Enligt forskning så spelar livets lotteri in i många sjukdomsfall i cancer. Ja det kan jag intyga som fick höra tillsammans med min sambo att rökning var den vanligaste orsaken till den cancer han hade fått i halsen. Eller eventuellt alkohol. Han som aldrig hade rökt eller druckit särskilt mycket. Nu menar forskare att två tredjedelar av cancerfallen kan bero av otur och slumpmässiga mutationer i generna. Dessa kan också förvärras under livet.

Så kan det ha varit med min sambo, som avled den 5 december 2014 i cancer. Den började i halsen bakom tungan och hade ingen påvisbar verklig orsak. Om det inte handlade om otur eller möjligen att han hade föräldrar som rökte. Han rökte som sagt aldrig själv. Eller att han blev utsatt för något som ung, som Steve McQueen blev. Den världsberömde skådespelaren dog i lungcancer bara 50 år gammal år 1980. Dock rökte han och blev utsatt för asbest både ombord på amerikanska flottans fartyg och när han ägnade sig åt sin älskade hobby bilar och motorcyklar.

Det lär hjälpa patienter att få en otursförklaring: att cancern de har fått inte är deras fel. Jag tycker själv det låter en aning cyniskt. Inte hjälper det heller de efterlevande att veta att livet är ett lotteri. Själv tror jag inte riktigt på den förklaringen. Jag vill gärna se en mening också med sjukdomar som cancer. Jag vet att min sambo gjorde allt för att överleva och han ville leva lika mycket som Steve Mcqueen ville. Men tyvärr spred sig cancern, som den ofta gör. Han blev 57 år gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar