fredag 30 september 2016

Leif GW Persson är lika gammal som jag

UPPDATERAT
Det är förvånande vad gener gör med människor. Råkade se Leif GW i soffan i Gomorronprogrammet nu igen. Missade varför han var där, men det var väl en ny bok. Dock gillar jag honom bättre numera när han framträder som en jultomte och lite trött gamling, som inte längre skjuter på djuren i skogen, när han är där. Jo han sade så. Han gillar att sitta i naturen och iaktta och se utan mobiltelefon, men skjuter gör han inte så mycket längre, varken mot djur eller människor. 

Jag var tvungen att slå upp honom för jag hade glömt hur gammal han är. Han ser mera ut som 80 än 70, men han är född samma år som jag och bara något trekvarts år äldre. Född i mars och jag i december. Han är alltid i tidningen och mest i Expressen, tror jag. Har inte räknat. Men han sade att han får konkreta frågor av journalister som han oftast inte kan svara på så sju gånger av tio skickar han reportern vidare till någon annan. Men ibland svarar han på frågor för att han är intresserad. Ja det finns inte så många kändisar att ringa, som kan höja upplagan.

Han har gått igenom en del GW och det syns utanpå. Dock har han länge varit den där som stod på barrikaderna och kämpade för att slå ned de andra i skorna, fast hans framtoning har varit den tillbakadragne lite lullige gubben. Sådan var han redan som ung. Egentligen. Han är här för att ha trevligt mest i livet, men har ett karmatal som delas också av mördare. Som Anna Lindhs. Men han är beviset för att man kan göra det man vill av sitt liv. Välja sida. Eller är det miljön som är mest avgörande? Eller har han haft tur? Vem vet. 
2.10.2016
Och som ett brev på posten intervjuar förstås Expressen honom om hur han skulle göra om han mördade någon och ifall han skulle klara sig. Och han tar sobril när han inte dricker sprit. Ångestdämpande, lugnande. Plus att han har gått i terapi i 20 år eller så. Och att polischefen borde fått sparken. Samt att han säger "ers majestät" till kungen när de jagar tillsammans. Han gillar att umgås med överklass.

1 kommentar:

  1. Kan tänka mig att det går lite upp och ner men när jag såg
    honom intervjuas på Kulturhuset för något/några år sedan så
    kändes han rätt gammal och trött rent fysiskt men samtalet
    gick bra ändå.

    Rekordet vad gäller intervjuer/samtal jag sett har dock
    Roxane Gay ...

    SvaraRadera