lördag 22 oktober 2016

E-sport vill bli del av Riksidrottsförbundet

Jag trodde jag läste fel när nu e-sporten vill bli en riktig idrott och en del av Riksidrottsförbundet. Världen är på sniskan eller lite påverkad. Datoranimerad kanske. Nog för att det finns många som tävlar på internet mot varandra, närmare en halv miljon i Sverige, men inte är det en idrott eller en sport. Ingen rör på mer än överkroppen och fingrarna möjligen. Alla sitter still i båten under spelet. Kan man inte göra poker till en idrott också på en gång? Det är väl många som spelar poker? Eller fia med knuff kan vara en annan idrott? Jodå det ska ändå bedömas seriöst tycker ordförande i Riksidrottsförbundet Björn Eriksson. Dart har blivit godkänt som sport, men inte schack och bridge. Helt rätt! Dart tvingar ändå spelarna att stå upp och röra på sig. 
Här pågår e-sport. Ingen riktig idrott eller sport.
Men nu vill dessa grabbar bli riktiga idrottare
 och medlemmar av Riksidrottsförbundet.

2 kommentarer:

  1. http://www.metro.se/metro-sport/zaaz-jag-har-lyckligtvis-bra-dygnsrytm-for-att-vara-gamer/EVHpjs!TmqoFglwQh3Ic/

    "– Jag har lyckligtvis bra dygnsrytm för att vara gamer. Jag vaknar mellan 9 och 10 varje dag. Då tar jag mitt kaffe och mina cigaretter och softar så länge jag kan."

    Inte så sportig, kanske. Fast använder nog inte astmamedicin
    eller anabola heller ...

    SvaraRadera
  2. Om jag tittar på bilden så ser jag att spektaklet har publik också...

    SvaraRadera