onsdag 28 juni 2017

Skådespelaren Michael Nyqvist död

Michael Nyqvist är död meddelade hans familj sent på tisdagskvällen. Han avled i lungcancer och blev bara 56 år gammal. Cancer är en hemsk sjukdom och sparar ingen. Hans kollegor hade anat att han var sjuk, men inte hur sjuk. Han hade kämpat mot sjukdomen i ett års tid. Han vann en Guldbagge för bästa manliga biroll i filmen Den allvarsamma leken i januari i år och då såg han annorlunda ut. Men han skämtade bort det med att han levde ohälsosamt. 

"Denna jävla orättvisa cancer. Denna anonyma pest." Så uttryckte Michael Nyqvist sig om sjukdomen för några år sedan när Kristian Gidlund gick bort i cancer. Jag skrev om det här när min egen sambo också hade cancer. Han dog ett halvår senare 57 år gammal. Han ville inte heller att jag skulle berätta det då, så jag skrev om min svägerska, som också dog av sjukdomen. Cancer är en folksjukdom eller många sjukdomar. Kroppen vänder sig mot sig själv och cellerna vägrar att dö. De får storhetsvansinne och vill ha evigt liv.

Vila i frid Michael Nyqvist tillsammans med alla andra som har dött i förtid. Eller dör vi alla när det är bestämt och dags? Denna eviga fråga som aldrig kan få något svar. 

Michael Nyqvist är död.
Han dog i går i lungcancer.
Faksimil från Google. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar