lördag 18 juni 2016

Här ser ni min fattigpension

UPPDATERAT
Så här ser en fattigpension ut. Se nedan. Det är min pension från staten. Min pension från den här månaden blir efter skatt 10 314 kronor. Det är skamligt tycker jag. Mitt facit är tre vuxna barn, jobb i 40 år, och flera byggda och ombyggda hus, men det får man inte något för. Jag var med och gjorde om Odengatan 48 i Stockholm till en bostadsrättsförening på 70-talet. Där fanns bara kallvatten och inget badrum i vår lägenhet innan, men tyvärr stod den på min dåvarande man så jag fick ingenting i ersättning när jag tog ut skilsmässa. Han ägde också vårt sommarställe som jag hade varit med och byggt. 

Jag hade inte ens någonstans att bo när vi skildes, men jag ville bara bort från honom, så jag brydde mig inte. Jag var ung och kunde skaffa mig och min äldste son något igen. Nu bor jag i eget hus på Värmdö. Det var min sambo sedan drygt 30 år, som gjorde det möjligt för mig att bo kvar när han dog i cancer 2014 genom att han hade en livförsäkring. Den fick banken. Han blev bara 57 år. Och just nu bor en av mina söner hemma och betalar för sig. Så blir det möjligt för den fattiga änkan att klara sig. Jag tycker Sverige borde skämmas som inte kan ge 40-talisterna en ordentlig pension.

Det finns 250 000 fattigpensionärer i detta land. De flesta kvinnor. PRO har krävt att ingen ska ligga under fattigdomsgränsen för år 2015 på 11 000 kronor i månaden, men det gör jag. Eftersom jag bor i eget hus har jag restskatt att betala också på 5 377 kronor i år. Men flytta tänker jag inte göra. Då skulle jag dö. Huset har jag och min döde sambo byggt och här har vi uppfostrat våra barn. Huset ger jag inte upp. Det blir det sista Sverige får ta ifrån mig. 
11:07
EU:s fattigdomsgräns ligger på 11 830 kronor per månad i disponibel inkomst för år 2016. Det betyder att nu är det omkring 231 500 pensionärer i Sverige, som lever under denna gräns. Detta enligt Pensionsmyndighetens senaste beräkningar. Skamligt! Ju äldre vi blir desto fattigare pensionärer. För de över 75 år har fattigdomen tredubblats mellan 1995 och 2014. Det enda som ska lösa denna situation tycker partierna är att höja pensionsåldern före nästa val!
12:13
Det går att få noll procent i skatt om jag flyttar till Portugal eller 14 procent i skatt om jag flyttar till Frankrike, men varför ska jag behöva lämna mitt hemland? Är det Sveriges nästa exportvara pensionärer? Men uppenbarligen har en del pensionärer lämnat, antingen emigrerat eller gått bort till himmelska landskap. Annars skulle inte siffrorna ha sjunkit på antalet fattigpensionärer i Sverige. 
19.6.2016
21:31
Och här skrev Mattias Dellert på SVT om att invandraren bara får fattigpension. Fast han har jobbat i Sverige i mer än 20 år. Men Dellert hade inte koll på att det inte var inkomsten 11 800 före skatt det handlade om, utan den disponibla inkomsten som EU menar är fattigpension. Men han ändrade i artikeln när jag hade upplyst honom om detta per mejl. Sveriges höga skatt gör ju att den disponibla inkomsten, den inkomst som fattigpensionären får behålla, är lägre än i andra EU-länder. Där det ofta dessutom är billigare att leva.
20.6.2016
6:31
Jag fick ett tack från Mattias Dellert för att jag hade uppmärksammat denna "textmiss". Det var nog inte texten som hade missat, utan Dellert som inte vet vad en fattigpension är, utan tror att det är ännu mindre än de drygt 11 800 som EU tycker att det ska vara. I disponibel inkomst. Detta beroende av att Dellert lever i en helt annan värld. 
15:20
Jag har skrivit en debattartikel också. Den kommer antagligen nästa söndag den 26 juni i en av de största tidningarna. Både i papperstidningen och på nätet. Detta behövs för det är som sagt skamligt hur det ser ut i Sverige. Inte bara för invandrare utan också och ännu mer för oss som är födda efter andra världskriget i det här landet. Och som har jobbat under många år för att ta hand om oss själva och våra barn. Men samhället försöker bli av med oss nu på äldre dagar. Bara Sverige förföljer sina egna äldre på detta sätt.
19:06
Debattredaktören hörde av sig och meddelade att debattartikeln kommer i måndagstidningen istället. Det blir nog lagom. Jag såg faktiskt måndag framför mig för den här artikeln. Så den 27 ska den vara i denna tidning då, skriver om detta igen när jag ser att det har blivit verklighet. 
27.6.2016
Här kan i läsa om debattartikeln. Den finns i Expressen i dag. 
Beloppet borde vara högre och skatten lägre. 




5 kommentarer:

  1. Jag är förtidspensionerad och får ut 8400 i månaden. Får snart ta hjälp från soc för att klara mig går ju inte att leva på så lite pengar.

    SvaraRadera
  2. Utan att mena vare sig det ena eller andra tar jag mig friheten
    att citera Dolly Parton (Coat of many colors) ...

    "And I tried to make them see
    That one is only poor
    Only if they choose to be
    Now I know we had no money
    But I was rich as I could be"

    Fast fattigdom är välstånd låter i och för sig som något Orwell kunde ha sagt. Och så har vi ju det gamla påståendet från Wigforss (?) om
    att "Fattigdom fördras med jämnmod då den delas av alla" ...

    Jag är nog inte så bra på det där med att trösta ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte trösta. Vad är det för larv. Det här är realpolitik. Skriv till de som bestämmer och påpeka hur det ser ut i landet. Det har jag gjort för länge sedan med min bok Ett Sekel av Tystnad, som också regeringen fick. Men vi 40-talister har ju haft det så bra i hela våra liv. Åtminstone enligt Pär Nuder, som kallade oss köttberg. Fast han menade nog lite omedvetet enbart chefen då Göran Persson.

      Radera
    2. Du kanske skulle ha gjort som "Nisse i Hökarängen" du vet han som är lite dum och kanske t.o.m röstar på SD och måste få även de enklaste saker förklarat för sig av våra BRILJANTA journalister.
      "Nisse" såg till att jobba heltid hela yrkeslivet åt en arbetsgivare som erbjöd tjänstepension.
      "Nisse" kanske till och med pensionssparade lite.
      Därför behöver "Nisse" inte gnälla när han ("Nisse") går i pension.

      F.ö heter det i vårt land inte "i det här landet".

      Radera
    3. Tobbe: Vem vänder du dig till?

      Radera