måndag 27 juni 2016

Fattigpensionärer kan inte leva i Sverige

UPPDATERAT
I dag finns min debattartikel i Expressen. I vårt land finns det närmare en kvarts miljon fattigpensionärer. Jag är en av dem. Sverige är det enda land av 53 undersökta som tar ut mer skatt av sina pensionärer än av sina arbetande medborgare. Det är skamligt.

Pension är uppskjuten lön och vi 40-talister har avstått löneutrymme för att istället betala till våra pensioner. Men efter att den förra generationen hade fått sina pengar fanns det inte några kvar till oss. Systemet gjordes om och vi skulle inte ha något för vi hade redan fått så mycket i våra liv.

EU:s fattigdomsgräns ligger på 11 830 kronor per månad efter skatt i år och inte ens detta får många pensionärer i Sverige. Det verkar som om landet vill bli av med oss för i andra länder skulle vi få det bättre ekonomiskt, men det finns orsaker till att vi lever här. Och det är inte så lätt att flytta som äldre.
6.7.2016
Om vi inte hade alla flyktingar att ta hand om skulle fattigpensionärerna kunna få 10 000 mer i månaden. Och så säger statsminister Stefan Löfven i sitt tal i Almedalen i Visby i går att Sverige ställer inte grupp mot grupp. 

Här kan ni läsa min debattartikel i Expressen. 


Så här ser min debattartikel ut i Expressen i dag.

8 kommentarer:

  1. Men Grattis Ann Helena!!!
    Så bra!
    Nu har du verkligen gjort en god gärning!

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet!
    Jag var tvungen att skriva på min blogg också, hoppas på ändring nu!

    http://blog.photobymanka.se/

    SvaraRadera
  3. Precis så är det för mig. Har likartad bakgrund. Samma fattigpension.
    Uppror nu!?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tackat alla som har velat ha mig som anförare för något uppror. Det räcker så länge med artikeln som fick mycket uppmärksamhet. Det går inte att lita till staten. De ändrar när de har lust. Det är ett lotteri för ingen vet hur landet ligger efter 40-50 års arbete. Pensionen fungerade dock för mina båda pappor (en biologisk och en andrapappa) och de valde att lämna en del av detta i arv till mig. Är jag tacksam för.

      Radera
  4. Varför stiger inte våra pensioner i samma takt som de som arbetar. Hur ska annars klyftorna sluta öka?
    Ständigt för vi höra politiska röster inför val, att de ska minska, men det blir alltid tvärt emot. Hur länge ska detta få fortgå, att ingen gör nått, börjar snart bi svårt att förstå.
    Ett fruktansvärt osolidariskt samhälle, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte meningen att pensionärerna ska ha det bra. Bara om de själva likt Göran Persson eller andra i nomenklaturan har fixat det så för sig själva.
      http://pro.se/pension/Ett-battre-pensionssystem/Alderdom-utan-fattigdom/?id=174787

      Radera