lördag 11 juni 2016

Hur man överlever som efterlevande

UPPDATERAT
I dessa dagar när så många har cancer och en 22-årig sångerska skjuts ihjäl i USA, och två kvinnor hitintills har mördats i Sverige denna månad kan det vara dags att berätta om grunden för livet och hur man överlever svårigheter som döden för de närmaste. Jag känner till en del av det för sorgen kommer, även om man kan se en mening med att leva vidare, när någon närstående dör. Meningen med livet. Vad är den egentligen när det verkar som om ondskan återigen har intagit världen. 

Just nu läser jag om boken Budskap från mästarna från år 2000 av Brian L Weiss. Han var en vanlig läkare, psykiater och psykoterapeut, som inte trodde på annat än vetenskapen när han råkade på patienter, som hade svår ångest och som han behandlade med hypnos. Hans egen dotter har provat på den regressionsterapi, som han låter patienterna genomgå. Hon var 25 år när hon riskerade att bli blind för att hon hade en ögonsjukdom: grå starr. Den brukar bara gamla människor ha. Hon råkade vara närvarande när hennes pappa hade en föreläsning på det sjukhus där hon arbetade och en genomgång av vad denna terapi betyder, när man går tillbaka till just det som har utlöst sjukdomen i detta liv. Och hon bestämde sig för att genomgå terapin.

Det hon såg när hennes pappa uppmanade henne att gå tillbaka till det som hade utlöst sjukdomen var en gammal man på medeltiden. Han levde som eremit, men invånarna runt om honom trodde han var ond. De kom och tände eld på hans hydda och det gjorde att hans ögon blev brännskadade och att han blev blind och han blev djupt deprimerad. Hon kunde känna hans känslor och kände sig som ett med honom. Lärdomen från den livstiden var att djup depression skadar synen också i kommande liv. Och hennes egen skada på ögonen gick tillbaka i hennes nuvarande liv. Den grå starren försvann. 

Jag har själv gått igenom regressionsterapi och jag kan rekommendera detta. Ni kan alla prova på det genom Brian L Weiss som ger en sådan djup avslappningsövning här. Han hjälper kroppen att läka. Han leder oss tillbaka genom det här livet till ett barndomsminne, genom mammas mage i livmodern, till födelsen och sedan tillbaka till ett minne från ett tidigare liv. Det tar ungefär en halvtimme av er tid. Prova! Det är värt det.

Här kan ni själva prova detta sätt att få ett lyckligare och mer fridfullt liv. 

12.6.2016
För att inspirera er: Jag upplevde när jag själv lyssnade på denna övning att jag förflyttades tillbaka till 1700-talet och jag var en stroppig man med peruk och fina kläder, som tyckte sig stå så högt över de svarta slavar han hade hand om att han inte ens såg åt dem. Jag log lite efteråt åt detta liv eftersom det liv jag nu lever är ungefär raka motsatsen: som kvinna som försöker leva så bra det någonsin går och jobbar på att inte skada en enda levande varelse utan istället ta hand om alla. Men vi har alla levt alla möjliga sorters liv. Eller man kan se det som att allt är möjligt här i världen om man inte vill tro på tidigare-liv-upplevelser. Och att det som finns inuti dig själv är otroligt. Lyssna på övningen!
Psykiatern och psykoterapeuten Brian L Weiss låter dig läkas
 och föras tillbaka till tidigare liv. 




2 kommentarer:

  1. Jag har också gjort det. Flera gånger. Det är mycket intressant.
    Jag ska pröva detta.

    SvaraRadera